D-max 100 µg Vahva D-vitamiini 300 purutabl.
Terveysmarket Blogi avattu
Sana-sol VITANALLE
Yli 60 € tilaukset ilman toimituskuluja

Uutiset

Kookosöljy osa2: Kookosöljyn käyttö sisäisesti

Viimekertainen teksti kookosöljystä käsitteli kauneudenhoitoa. Nyt on aika siirtyä kylppäristä kyökin puolelle ja tutustua tämän eksoottisen öljyn käyttöön sisäisesti. Miten kookosöljyä käytetään ruuanlaitossa? Kuinka paljon sitä voi käyttää päivässä? Onko kookosöljy terveellistä?

Lue artikkeli blogistamme tai tutustu kookosöljyihin tästä.

Kookosöljystä on moneksi — vinkkejä kauneudenhoitoon

Erilaisia öljyjä on perinteisesti käytetty ihonhoidossa jo vuosisatojen ajan. Useisiin kosmetiikkaöljyihin on kuitenkin lisätty muita aineita.

Kookosöljy on siitä hyvä, että se sopii usein allergikoillekin. Siinä ei ole voimakasta hajua tai makua, minkä takia se sopii hyvin esimerkiksi huulivoiteeksi: ei haittaa vaikka sitä joutuu vähän suuhunkin. Lisäksi kookosöljyllä on antibakteerisia ominaisuuksia. Tämän johdosta sillä voikin hoitaa ihottumia ja pieniä haavoja sekä se on myös turvallinen öljy intiimikäyttöön. Myös lemmikeille voi antaa kookosöljyä niin sisäisesti kuin ulkoisestikin.

Lue kookosöljyn käytöstä kauneudenhoidossa blogistamme »

Sinkki edistää normaalia vastustuskykyä

Sinkkiä käytetään yleisesti flunssakautena. On tiedossa, että sinkin puute heikentää solu- ja hormonivälitteistä immuunijärjestelmää. Sinkki edistää myös hiusten, ihon ja kynsien hyvinvointia.

Mistä sinkkiä sitten saa? Parhaiten sinkkiä saa eläinperäisestä ruuasta ja tärkeimpiä lähteitä ovat liha, kala, maksa, äyriäiset, maito, täysjyvävilja, siemenet ja linssit.

Ruoka-ainelähteissä on toisaalta mukana pieniä muttia, koska muun muassa kuidut ja folaatti heikentävät sinkin imeytymistä. Myös kalsium vaikuttaa sinkin imeytymiseen, joten korkeasta sinkkipitoisuudesta huolimatta viljat ja maito eivät ole niitä tehokkaimpia lähteitä. Usein siis runsashiilihydraattinen ruokavalio voi aiheuttaa lievää sinkin puutosta, varsinkin jos urheilee ja liikkuu paljon, mikä lisää sinkin tarvetta. Sinkki tarvitsee kaverikseen B6-vitamiinia, sillä vaikka suoleen imeytyykin 30–40 % ruoan sinkkistä, se poistuu sieltä heti mikäli B6-vitamiinia ei ole riittävästi.

Tutustu Terveysmarketin sinkki-valikoimaan tai lue artikkeli blogistamme.

Spirulinasta energiaa arkeen

Spirulinassa on runsaasti vitamiineja, mineraaleja, karotenoideja ja antioksidantteja. Antioksidantit, kuten E-vitamiini ja seleeni taistelevat kehon hapettumista vastaan. Näin kesällä mielenkiintoisen spirulinasta tekee tieto siitä, että A-vitamiini ja beetakaroteeni tukevat ihon ruskettumista ja näitä spirulinassa on runsaasti.

B2-, B3- ja B6-vitamiineja ja foolihappoa saat myös luonnollisessa muodossa nauttimalla spirulinaa. B-vitamiinit ovat vesiliukoisia lukuunottamatta B12-vitamiinia, eikä niitä varastoidu kehoon, joten niitä on hyvä saada ravinnosta päivittäin.

Kehollemme tärkeitä mineraaleja tässä tehopakkauksessa on myös huimasti, kuten kalsiumia, rautaa, magnesiumia, mangaania, fosforia, rikkiä, kromia ja seleeniä. Koska spirulina on makean veden levä, se ei sisällä merilevien tavoin jodia.

Lisää voit lukea spirulina-artikkelistamme »

Tutustu myös verkkokauppamme ravintorikkaisiin tuotteisiin, kuten superfoodeihin tästä.

Iho kauniiksi luonnonkosmetiikalla

Nykyään on trendikästä puhua ja olla kiinnostunut superfoodeista, joilla voi ruokkia kehon hyvinvointia sisältäpäin. Usein kuitenkin unohdamme, että myös iho tarvitsee oikeanlaisia ravinteita ja huolenpitoa voidakseen hyvin. Ravinnolla on suuri vaikutus siihen miltä ihomme näyttää ja tuntuu, mutta se ei kuitenkaan kata koko pakettia.

Blogikirjoituksessamme käydään läpi kasvojen ihonhoidon perusasiat ja vinkkien avulla voi suoda itselleen pienen hemmotteluhetken. Vinkit ihonhoitoon voit lukea blogistamme.

Tutustu myös verkkokauppamme ihonhoidon tuotteisiin.