Foolihappo

Foolihappolisä turvaa foolihapon saantia

FinRavinto 2017 -tutkimuksen mukaan vain 21 % miehistä ja 5 % naisista saa folaattia saantisuositusten mukaisesti.

Folaatti on tärkeä vitamiini, jolla on elimistössä monia tehtäviä. Sitä tarvitaan muun muassa solujen jakautumisessa, veren muodostamisessa ja aivojen toiminnassa. Niukka foolihapon saanti lisää veren korkeaa homokysteiinipitoisuutta, jonka katsotaan liittyvän sydän- ja verisuonitautiriskiin.

 

Ravinnon folaateista noin 50 % imeytyy ruoansulatuskanavassa. Foolihappoa puolestaan ei juurikaan esiinny luonnossa sellaisenaan, vaan sitä saadaan lähinnä ravintolisistä. Foolihappo on luonnon folaatteja vakaampi molekyyli, eikä se näin ollen hajoa niin helposti. Ravintolisän sisältämä foolihappoannos imeytyy 85–100 -prosenttisesti.

Luonnon folaattiyhdisteillä ja foolihapolla on samanlainen biologinen aktiivisuus. Ks. lisää http://www.vitabalans.fi/fi/folaatti-vai-foolihappo-onko-niilla-eroa/

Myös tietyt lääkkeet voivat aiheuttaa foolihapon puutosta.

Foolihappo ja raskaus

Folaatti on erityisen tärkeä vitamiini alkuraskauden aikana, sillä folaatin puute lisää alkion hermostoputken sulkeutumishäiriön riskiä.

Kaikille raskautta suunnitteleville ja odottaville äideille suositellaan 400 mikrog. eli 0,4 mg:n foolihappolisää 12. raskausviikkoon saakka. Joillekin (mm. diabetesta sairastaville ja epilepsialääkkeitä käyttäville) suositellaan suurempia foolihappoannoksia. Lue lisää esim. Lääkärikirja Duodecim https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01135&p_hakusana=foolihappo

Riittävä B12-vitamiinin saanti on tärkeää foolihapon hyödyntämisen kannalta.