Immuunipuolustuksen heikentyminen

Elimistön immuunijärjestelmä on koetuksella joka hetki, vastustuskykyämme koetellaan päivittäin. Immuunijärjestelmä suojaa meitä erinäisiä viruksia ja bakteereita vastaan. Elimistön puolustuskyvyn alentumiseen vaikuttaa moni eri tekijä; ravinteiltaan heikko ruokavalio, ympäristömyrkyt, alkoholi sekä muut nautintoaineet, stressi, kiireinen elämäntapa, erinäiset psyykkiset ongelmat ja tietyt sairaudet. Vastustuskyvyn heikentymisen huomaa mm. väsymyksenä, unettomuutena, infektiokynnyksen alentumisena (esim. flunssa, kuumeilua, muuna sairasteluna).

Jotta elmistö pystyy tehokkaasti suojautumaan päivittäisisiä bakteereja ja viruksia vastaan, on elimistön ja vastustuskyvyn vahvistamiseksi saatava kaikkia välttämättömiä suojaravinteita, vitamiineja, antioksidantteja sekä kivennäis- ja hivenaineita. Ravinto ja liikunta ovat parhaat ”lääkkeet” kehon vastustuskyvylle, joten ravinnon täysipainoisuudesta kannattaa pitää huolta. Erityisesti lasten ja nuorten pitää saada oikeat ravintoaineet, sillä heidän elimistönsä on huomattavasti herkempi viruksille ja bakteereille kuin aikuiset.

Suurimpia vihollisia ovat ns. vapaat radikaalit. Vapaita radikaaleja syntyy elimistössä useasta syystä, esim. vitamiinien puutteesta ja ympäristömyrkkyjen vaikutuksesta. Vapaat radikaalit ovat pahimpia solujen vahingoittajia. Kehon pitäminen mahdollisimman puhtaana, niin sisäisesti kuin ulkoisesti, on luonnollinen tapa pitää immuunipuolustus hyvässä kunnossa.

Järjestys: