D-vitamiini

Turvaa riittävä D-vitamiinin saanti läpi vuoden:

Lapsille, raskaana oleville ja imettäville sekä yli 75-vuotiaille D-vitamiinilisää suositellaan ympäri vuoden.

Sopiva D-vitamiiniannos voi vaihdella 10 ja 100 µg:n välillä. Annoksen suuruuteen vaikuttavat esimerkiksi ruokavalio, auringonsaanti, ikä, ihon väri, ylipaino sekä luuston kunto. Päivittäisen turvallisen saannin yläraja on aikuisille ja yli 11-vuotiaille 100 µg ja yli 1-vuotiaille 50 µg.

Vahva luusto ja parempi vastustuskyky

D-vitamiini ei vaikuta pelkästään luuston hyvinvointiin, vaan se on tärkeä vitamiini myös vastustuskyvyn toiminnan kannalta. D-vitamiini osallistuu esimerkiksi immuunijärjestelmän monimutkaisten puolustusreaktioiden säätelyyn ja valkosolujen toimintaan.

Kesäkuukausina D-vitamiinia muodostuu ihon kautta riittävästi elimistön tarpeisiin, mutta muina vuodenaikoina D-vitamiinin tarve tulisi kattaa saamalla sitä riittävästi ruoasta. Parhaiten D-vitamiinia saa kalasta, kananmunasta sekä vitaminoiduista maitovalmisteista ja rasvalevitteistä. Jos ruokavaliossa ei ole päivittäin riittävästi hyviä D-vitamiinin lähteitä, tulisi D-vitamiinilisää nauttia erityisesti pimeään syksy- ja talviaikaan.